Er circuleren weer valse email berichten in verband met de terugbetaling van de personenbelasting 2020.
Een origineel aanslagbiljet zal steeds per post verzonden worden met een repertoire- of kenmerknummer erop vermeld.
Wat te doen bij verdachte berichten?
– Wanneer je vermoedt dat je een vals bericht hebt ontvangen, meld je dit best aan verdacht@safeonweb.be waarna je het bericht in je mailbox verwijdert.
– Als je je gegevens toch hebt doorgegeven, verander je best zo snel mogelijk je wachtwoord of bel je Cardstop indien het om creditcardgegevens gaat.
Zie hieronder een voorbeeld van een ‘Fake mail’
Ga hier dus zeker niet op in!!!
Van: “FOD Financien” <ticket@joinuniquewriters.com>
Onderwerp: U heeft een overschot personenbelasting
Omdat iedereen slachtoffer kan worden van online fraude, geven we hieronder enkele tips.
Zeven vuistregels om een verdacht bericht te herkennen:
1. Onverwachte berichten, die te mooi klinken om waar te zijn, wantrouw je beter.
2. Hou je hoofd koel wanneer het bericht dwingend of dringend aanvoelt. 3. Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten.
4. Bedenk je of officiële instanties je via e-mail, sms, WhatsApp of telefoon naar je wachtwoord, bankgegevens of andere persoonlijke en gevoelige gegevens zouden vragen.
5. Klik nooit zomaar op een URL in een verdacht bericht! Twijfel je of de link betrouwbaar is? Zoek de website dan eerst even op via een zoekmachine.
6. Berichten met algemene en vage aanspreektitels doen een alarmbelletje afgaan. Ook taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
7. Cybercriminelen spelen in op de actualiteit. Laat je dus niet vangen wanneer ze je bang of nieuwsgierig proberen te maken.
Lees je graag de tips nog eens na? Dat kan hier! Vlaio geeft enkele recente voorbeelden van frauduleuze e-mails en sms’jes, en vertelt je meer over hoe je een verdacht bericht kan herkennen.
Voor bijkomende informatie blijven bij uiteraard beschikbaar.
Uw AVEB-team.