Volgend bericht hebben wij mogen ontvangen van Horeca-Vlaanderen. Heb jij ook al valse berichten aangekregen over een coronapremie of een groeipakket dat je nog moet ontvangen? Momenteel duiken er helaas heel wat frauduleuze e-mails en sms’en op van cybercriminelen, die gebruikmaken van de coronacrisis. Ze proberen gevoelige informatie of je privégegevens te ontrafelen om dan later te misbruiken. Omdat iedereen slachtoffer kan worden van online fraude, geven we hieronder enkele tips. Zeven vuistregels om een verdacht bericht te herkennen: 1. Onverwachte berichten, die te mooi klinken om waar te zijn, wantrouw je beter. 2. Hou je hoofd koel wanneer het bericht dwingend of dringend aanvoelt. 3. Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. 4. Bedenk je of officiële instanties je via e-mail, sms, WhatsApp of telefoon naar je wachtwoord, bankgegevens of andere persoonlijke en gevoelige gegevens zouden vragen. 5. Klik nooit zomaar op een URL in een verdacht bericht! Twijfel je of de link betrouwbaar is? Zoek de website dan eerst even op via een zoekmachine. 6. Berichten met algemene en vage aanspreektitels doen een alarmbelletje afgaan. Ook taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht. 7. Cybercriminelen spelen in op de actualiteit. Laat je dus niet vangen wanneer ze je bang of nieuwsgierig proberen te maken. Wat te doen bij verdachte berichten? – Wanneer je vermoedt dat je een vals bericht hebt ontvangen, meld je dit best aan verdacht@safeonweb.be waarna je het bericht in je mailbox verwijdert. – Als je je gegevens toch hebt doorgegeven, verander je best zo snel mogelijk je wachtwoord of bel je Cardstop indien het om creditcardgegevens gaat. Lees je graag de tips nog eens na? Dat kan hier! Vlaio geeft enkele recente voorbeelden van frauduleuze e-mails en sms’jes, en vertelt je meer over hoe je een verdacht bericht kan herkennen. Voor bijkomende informatie blijven bij uiteraard beschikbaar. Uw AVEB-team. |